DISC-archetypen in het opleidingsklimaat

Door Fréderique Iedema

In de wervelende wereld van DISC-communicatiestijlen ontmoeten we een kleurrijk gezelschap aan archetypen. Elk met hun eigen unieke karakteristieken en gedragingen. Laten we eens kijken hoe deze karakters zich manifesteren aan de hand van de 4 letters van DISC:

*D*ISC – Dominant – daadkrachtig, doener, assertief, vastberaden, doelgericht.

D*I*SC – Invloedrijk – inspirerend, verbindend, expressief, emotioneel, open.

DI*S*C – Stabiel – doorzetter, betrouwbaar, bescheiden, vastberaden, teamplayer.

DIS*C* – Consciëntieus – analytisch, bedachtzaam, nauwkeurig, kennisgericht, precies.

Aan de hand van ingebrachte casuïstiek, gebaseerd op de dagelijkse praktijk van medisch specialisten, belicht Marjolijn Wibbelink, adviseur bij MCG Consulting, interacties tussen verschillende communicatiestijlen in opleidingssituaties. Klik op onderstaande balken om te  bekijken hoe enkele interacties eruit kunnen zien vanaf beide kanten van de medaille. 

(D)ominante opleider – (I)nvloedrijke AIOS

De dominante opleider kan een uitdaging vormen voor de invloedrijke AIOS. De dominante opleider is direct en assertief, terwijl de invloedrijke AIOS emotioneel en expressief is. De opleider kan de behoefte aan erkenning en aandacht van deze AIOS soms als overdreven ervaren, hetgeen kan leiden tot een conflict. Het is belangrijk voor de opleider om geduldig te zijn en ruimte te geven voor de expressie van dit type AIOS, terwijl de AIOS kan leren om te gaan met directe feedback en constructieve kritiek.

 
(I)nvloedrijke opleider – S(tabiele) AIOS

De invloedrijke opleider, die graag in de schijnwerpers staat, kan goed overweg met de stabiele AIOS, die harmonie en stabiliteit nastreeft. Deze opleider kan de AIOS motiveren en inspireren, terwijl de AIOS een ondersteunende en empathische luisteraar kan zijn voor de invloedrijke opleider. Een belangrijk aandachtspunt voor de opleider in deze dynamiek is, om de AIOS aan te blijven spreken en feedback te geven. Deze combinatie kan een positieve en ondersteunende leeromgeving creëren waarin beide partijen gedijen.

 
(C)onsciëntieuze opleider - (C)onsciëntieuze AIOS

De consciëntieuze opleider, die nauwkeurig en analytisch is, kan goed aansluiten bij een AIOS die ook waarde hecht aan precisie en detail. Beide partijen kunnen diepgaande discussies voeren en streven naar perfectie in hun werk. Echter, het risico bestaat dat ze te kritisch worden ten opzichte van elkaar, hetgeen kan leiden tot spanningen. Het is belangrijk voor zowel de opleider als de AIOS om flexibel te zijn en open te staan voor elkaars ideeën en perspectieven.

 

 Door bewust te zijn van de verschillende DISC-typen en hun interactiepatronen, kunnen opleiders effectiever omgaan met de diversiteit aan persoonlijkheden van de AIOS. Marjolijn scherpt aan: door je eigen gedrag beter te begrijpen, kun je aansluiten bij wat de ander nodig heeft in de opleidingssituatie. Iemand voelt zich namelijk gezien, gehoord en gewaardeerd en komt dan het beste tot zijn of haar recht. Daarmee is het leerklimaat veiliger (psychologisch) en gezonder (in termen van duurzame inzetbaarheid).

Benieuwd naar wat de DISC nog meer kan brengen op het gebied van teamdynamiek zowel binnen als buiten een opleidingssetting? Neem dan contact met ons op!

Lees ook ons vorige nieuwsartikel over de platina regel voor communicatie. 

Ontvang je de MCG-nieuwsbrief nog niet en wil je deze voortaan direct in je inbox ontvangen?
 Klik hier om je in te schrijven

MCG Consulting | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | Zoeken | Klachtenregeling | Copyright 2024