Feedback ontvangen

Door Fréderique Iedema

“Heb je zo even een momentje voor mij?”
Oh nee, het is weer zover. Hij wil natuurlijk weer feedback geven. Moet dat nou? Wat doe ik nu weer verkeerd?

Waarschijnlijk herken je dit moment én het bijpassende gevoel meteen: je collega wil feedback met je delen. En laten we eerlijk zijn, in meer of mindere mate zal dit bij iedereen spanning oproepen. Als professionals hebben we onszelf aangeleerd om altijd bevestigend te antwoorden op de vraag of anderen ons feedback mogen geven. Een knoop in de maag, een sneller kloppend hart, een rood hoofd en gevoelens van paniek? We kiezen er bewust voor om deze rode vlaggen die angst signaleren te negeren. Sterker nog, we zullen waarschijnlijk beleefd glimlachen, knikken en bedanken, zoals we dat hebben geleerd in een cursus. Dit neemt echter zo veel mentale capaciteit in beslag, dat je je vaak niet eens meer kunt herinneren wat er nou precies is gezegd, omdat je bezig was met het onderdrukken van je emotionele reactie.

De mentale spons die je emoties absorbeert
Door emoties te onderdrukken in plaats van te verwerken, wordt alle feedback geabsorbeerd, ongeacht of dit positief of negatief is. Hiermee is feedback ontvangen als het absorberen van water door een spons. In eerste instantie lijkt het handig, maar na verloop van tijd is de spons verzadigd. We zitten dan helemaal vol met feedback. Het overzicht raakt volledig kwijt en vastgehouden emoties en feedback kunnen een last worden die de groei belemmeren. Dit is de sponsmentaliteit: het leidt veelal tot een ongezonde relatie met feedback, waarbij we overspoeld raken en niet in staat zijn om het te verwerken. [1] Maar wat nou als het anders kan?

Zeef je feedback: behoud alleen wat bruikbaar is
Het verwerken van feedback gaat verder dan alleen wat anderen tegen ons zeggen; het gaat ook om wat je er zelf mee doet. De echte verwerking vindt pas plaats wanneer we alleen en uit de stressvolle situatie zijn. Laat dit nou juist het proces zijn waar je zelf de meeste invloed op uit kunt oefenen.

Naast de sponsmentaliteit is er ook de zeefmentaliteit¹: doelbewust verwerken van feedback. We laten alles binnenkomen, maar niet alles mag blijven. We onderzoeken onze fouten, leren ervan en laten ze vervolgens los. Hierbij is het belangrijk om te onthouden dat we het niet altijd eens hoeven te zijn met de feedback die we ontvangen. Je weegt cognitief af of de ontvangen feedback 1) terecht is, 2) nuttig is en 3) of je er iets mee wilt doen. Voldoet het niet aan deze drie criteria? Dan mag je de feedback loslaten. Zo ontstaat er ruimte voor nieuwe feedback die kan leiden tot persoonlijke groei en ontwikkeling.

Van feed->BACK naar feed->FORWARD
In plaats van te focussen op het verleden dat we niet kunnen veranderen, kunnen we ons richten op de toekomst. We verschuiven van feed->BACK naar 'feed->FORWARD'[2]. In plaats van feedback te zien als een terugblik op fouten, kunnen we het beschouwen als een kans. Feedback wordt dan een wegwijzer naar een toekomst, waarin we leren, verbeteren en vooruitgaan. Het is een mindset die niet alleen onze individuele groei bevordert, maar ook bijdraagt aan de ontwikkeling van teams en organisaties.

Nieuwsgierig geworden naar hoe MCG Consulting ondersteunt om groei te bevorderen?
Neem dan een kijkje op onze website of neem contact met ons op!

 

[1] https://www.youtube.com/watch?v=jRnsF_L9atU&ab_channel=TEDxTalks
[2] https://www.youtube.com/watch?v=h4zNEl7XgXI&ab_channel=TEDxTalks

MCG Consulting | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | Zoeken | Klachtenregeling | Copyright 2024