EQ in de zorg: Wat AI niet kan vervangen
Artificial Intelligence (AI) verovert razendsnel een plek in ons dagelijks leven. Van het opstellen van brieven en automatische statusvoering tot gerobotiseerde operaties; AI belooft ons tijdwinst en efficiëntie.
De belangrijkste voorspeller van succes
Hoewel AI steeds beter wordt in taken die gebaseerd zijn op cognitieve intelligentie (IQ), blijkt juist emotionele intelligentie (EQ) de belangrijkste voorspeller van professioneel succes.
AI blinkt uit in gegevensverwerking, maar heeft grote moeite met iets essentieels: het herkennen en begrijpen van menselijke emoties. Hier komt de klinische blik van medici in beeld. Voorbeelden daarvan zijn een “doorvoeld” medeleven of het subtiele “niet-pluis”-gevoel, datgene wat iemand niet zegt maar wel voelt, of juist wel zegt maar niet bedoelt. EQ blijft voorbehouden aan mensen. Jarenlange training maakt zorgprofessionals uniek in hun vermogen om tussen de regels door te lezen of zelfs te doorvoelen.
Zorg op maat: menselijkheid
Hoewel AI onmiskenbaar invloedrijk is en nog invloedrijker zal worden, blijft EQ een cruciale vaardigheid. Het World Economic Forum (2023) voorspelt daarom dat EQ moeilijker te vervangen is dan IQ en daarmee een van de meest gevraagde competenties van de toekomst zal zijn. AI kan als hulpmiddel patronen herkennen en voorspellen, maar een consult met een patiënt vraagt maatwerk: de menselijke maat. Met name in de zorg.
MCG Consulting | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | Zoeken | Klachtenregeling | Copyright 2025