Door Fréderique Iedema
Partners van advocatenkantoren fungeren vaak als pioniers binnen hun rechtsgebied door als eerste innovatieve oplossingen, nieuwe technologieën of ontwikkelingen in juridische expertise te omarmen. Hiermee zetten zij de toon voor innovatie in de advocatuur en trekken zij de kar van verandering en vooruitgang binnen de snel evoluerende wereld en steeds mondiger wordende cliënt.
Vervullen zij naast het partnerschap ook een rol als sectievoorzitter of bestuurder van de maatschap dan wordt naast betrokkenheid bij juridisch inhoudelijke zaken ook van hen verwacht dat zij een rol vervullen m.b.t. teamaansturing. Belangrijke pijlers hierin zijn bijvoorbeeld het bevorderen van de samenwerking tussen kantoorgenoten, het profileren van het eigen rechtsgebied binnen de opgebouwde praktijk en het faciliteren van professionele ontwikkeling van advocaat-stagiaires. Maar wat nou als zij als sectievoorzitter of bestuurder in een situatie terechtkomen waarin zij zich eerder een mikpunt voelen dan een speerpunt?
Als bestuurder ben je het boegbeeld dat de visie van jouw kantoor belichaamt en uitdraagt. Je bent het aanspreekpunt voor strategische beslissingen, verantwoordelijk voor de samenwerking binnen jouw rechtsgebied en vertegenwoordiger van jouw praktijk. Ontzettend waardevol natuurlijk, maar deze positie heeft ook een kwetsbare keerzijde. Net zoals "hoge bomen veel wind vangen", trekken bestuurders vaak meer aandacht. Hierdoor worden zij meer blootgesteld aan meningen en beoordelingen, zowel positief als negatief, van anderen binnen en buiten kantoor. Hun beslissingen en acties zijn vaak onderwerp van discussie en evaluatie, waardoor ze meer kritiek kunnen krijgen dan anderen. Het gevolg: bestuurders worden onbedoeld een mikpunt in plaats van een speerpunt.
Juist voor bestuurders geldt in deze situaties: jouw gedrag roept bijna altijd gedrag bij de ander op. Het kan zijn dat je je hier niet altijd bewust van bent en voor je het weet zit je in een situatie die steeds lastiger wordt. Wanneer je weet hoe je in een gesprek overkomt, kun je aansluiten bij de behoeften en verwachtingen van de ander. Door empathie te tonen en actief te luisteren wek je vertrouwen en wederzijds begrip, ook als er weinig tijd is voor een gesprek. Zo bereik je gemakkelijker overeenstemming, ook over lastige onderwerpen en bij tegengestelde belangen.
MCG heeft hiervoor Gesprek in de Praktijk ontwikkeld: aan de hand van oefengesprekken met acteurs helpt Gesprek in de Praktijk bestuurders en sectievoorzitters in legio verschillende professionele situaties waarbij communicatie erg belangrijk is, zoals met kantoorgenoten, medepartners en advocaat-stagiaires.
Ook voor het voeren van complexe gesprekken met cliënten is de methode zeer geschikt. Dat geldt niet alleen voor bestuurders maar voor ieder die regelmatig gesprekken met cliënten voert. Het maakt niet uit of je al heel ervaren bent of niet. Gesprek in de Praktijk is geschikt voor ieder die zijn of haar communicatievaardigheden wil versterken.
Wil je meer informatie over Gesprek in de Praktijk, klik dan hier. Of ben je benieuwd op welke andere manieren MCG advocatenkantoren ondersteunt? Neem dan contact met ons op!
Ontvang je de MCG-nieuwsbrief nog niet en wil je deze voortaan direct in je inbox ontvangen? Klik hier om je in te schrijven!
MCG Consulting | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | Zoeken | Klachtenregeling | Copyright 2024