Door Fréderique Iedema
Wat maakt EQ zo uniek, vooral in een wereld waar AI aan terrein wint? Het antwoord ligt in de structuur van emotionele intelligentie. EQ is volgens psycholoog Daniel Goleman een parapluterm die, net zoals IQ, uiteenvalt in meerdere subdomeinen.
Hieronder concrete voorbeelden van emoties herkennen en reguleren bij jezelf en de ander.
1. Emoties herkennen bij jezelf
Dit gaat over het bewust worden van je eigen emoties en begrijpen wat je voelt.
Voorbeeld:
Je voelt je gefrustreerd na een lange dag vol intensieve besprekingen. Je merkt dat je geduld opraakt. Door die frustratie te herkennen, kun je bewust de keuze maken om even diep adem te halen en je weer volledig te concentreren.
2. Emoties reguleren bij jezelf
Dit betekent dat je jouw emoties onder controle kunt houden en ze op een gezonde manier kunt uiten.
EQ als parapluterm
Voorbeeld:
Je collega stelt herhaaldelijk dezelfde vragen. In plaats van geïrriteerd te reageren, blijf je kalm en herhaal je de uitleg op een andere manier, omdat je weet dat het voor je gesprekspartner belangrijk is de informatie te begrijpen.
3. Emoties herkennen bij anderen
Hierbij gaat het om empathie: het vermogen om de emoties van anderen te begrijpen en aan te voelen.
Voorbeeld:
Iemand oogt gespannen, ook al zegt hij/zij dat alles goed is. Je vraagt door: "Je lijkt wat gespannen. Wil je erover vertellen?" Hiermee start je een open gesprek om de emoties te duiden en de ander beter te kunnen begrijpen.
4. Emoties reguleren bij anderen
Dit draait om het helpen van anderen om hun emoties te beheersen of te reguleren.
Voorbeeld:
Je moet slecht nieuws brengen. Je neemt de tijd om rustig te spreken, toont empathie en biedt praktische handvatten: "Ik begrijp dat dit een schok is. Ik kan mij voorstellen dat je het nieuws eerst even wilt laten bezinken. Laten we daarna samen kijken wat de vervolgstappen kunnen zijn." Dit helpt de ander zich minder overweldigd te voelen.
Gesprek in de praktijk geeft je tijdens een uur online oefenen meer inzicht in het herkennen en reguleren van emoties bij jezelf en bij een ander. Klik hier voor meer informatie over ‘Gesprek in de praktijk’.
Ontvang je de MCG-nieuwsbrief nog niet en wil je deze voortaan direct in je inbox ontvangen?
Klik hier om je in te schrijven
MCG Consulting | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | Zoeken | Klachtenregeling | Copyright 2025